W Zespole Szkół im. Jana Pawła II w Baryczy w grudniu zakończono realizację projektu w ramach wyrównywania szans edukacyjnych młodzieży – Szansa w różnorodności”. W ramach programu realizowano działania polegające na prowadzeniu wyrównawczo – aktywizujących zajęć pozalekcyjnych w formie jednostek dydaktyczno- wychowawczych dostosowanych do zainteresowań i potrzeb edukacyjnych młodzieży w ramach wyrównania szans edukacyjnych. Odbiorcami projektu byli uczniowie szkoły podstawowej i gimnazjum. Zajęcia były podzielone na bloki tematyczne, które odbywały się wg harmonogramu, zgodnie z zaplanowaną tematyką.
Dzieci miały okazję uczestniczyć w następujących zajęciach:
ZAJĘCIA RĘKODZIELNICZO-HAFCIARSKIE
Głównym celem zajęć było poznanie technik haftu krzyżykowego oraz bibułkarstwa, dobieranie materiałów do haftu, czytanie wzorów oraz tworzenie prac hafciarskich.
W zajęciach tych uczestniczyło 12 uczennic.
Uczennice własnoręcznie wykonywały obrazki, kompozycje kwiatowe z bibuły, co dawało im wielką satysfakcję radość i zabawę.
WARSZTATY PLASTYCZNE
Prowadzone były z myślą o uczniach, którzy wykazują zainteresowania tą dziedziną aktywności, czerpią zadowolenie z faktu tworzenia prac plastycznych oraz wykazują chęć uczestnictwa w dodatkowych zajęciach. Zajęcia te dostarczały uczniom określonej wiedzy na temat komponowania prac plastycznych, możliwości wyrazu niektórych środków i umożliwiały indywidualny, spontaniczny proces tworzenia.
WARSZTATY TEATRALNE
Warsztatom przyświecało hasło przewodnie „Teatr dawniej i dziś”. Umożliwiły one uczniom kontakt z zagadnieniami pozwalającymi lepiej poznać problematykę dramaturgii i jej pokazu scenicznego. Uczniowie wspólnie wyreżyserowali sztukę pt. „W starożytnej szkole”.
WARSZTATY TANECZNE
W ramach warsztatów tanecznych 12-osobowa grupa uczniów klas 0-III zapoznała się z tańcami narodowymi i regionalnymi.
Podczas zajęć odtwarzali oni kroki i figury, które składały się na poloneza i kujawiaka.
Dzięki tym zajęciom uczniowie mogli rozwijać swoje uzdolnienia taneczne, uczyc się harmonijnego współdziałania w grupie, podporządkowywać się umownym przepisom, racjonalnie spędzać czas wolny, brać aktywny udział w życiu szkoły oraz budować poczucie własnej wartości i wiary w swoje siły.
ZAJĘCIA WYRÓWNAWCZE Z MATEMATYKI I JĘZYKA POLSKIEGO
Zajęcia miały na celu uzupełnienie braków, utrwalenie bieżącego materiału, motywowanie uczniów do samodzielnej pracy oraz rozwijanie aktywności umysłowej. Prowadzone były w dwóch grupach wiekowych: szkoła podstawowa i gimnazjum.
Zabiegi dydaktyczne ukierunkowane były na kształtowanie aktywnej postawy ucznia.
Zajęcia odbywały się w atmosferze większej swobody, samodzielności i w klimacie poszukiwań. Rola nauczyciela opierała się na dyskretnej inspiracji i kierowaniu, na czuwaniu nad właściwym i pełnym rozumieniem problemu.
Zajęcia wyrównawcze pozwoliły uczniom nadrobić braki z przedmiotu, nabrać pewności siebie i uwierzyć w swoje umiejętności.
ZAJĘCIA NA BASENIE
Zajęcia sportowe na pływalni obejmowały tematyką ćwiczenia oswajające w wodzie oraz wprowadzenie do nauki pływania kraulem na grzbiecie i piersiach. Uczniowie chętnie uczestniczyli w tych zajęciach. Dodatkową atrakcją była możliwość skorzystania z zjeżdżalni wodnej oraz parku wodnego.
|